Teknikråd.se- nu med 30 000 läsare i månaden

Bäst i test elcyklar (9 st) 2018 + guide till hur staten betalar 25%

Författare

Peter Jonsson

2018-08-25

Intresset för elcyklar har fullkomligt exploderat och även utbudet.

Det finns idag en modell som passar alla, från vardagspendling till riktiga skogsmaskiner. Det finns idag även mittmotorer, navmotorer, olika bromsar och olika batterier. Men vad passar dig?

Teknikråd.se har gått igenom alla tester på nätet utav elcyklar och kan vissa dig vilken som är bäst för dig. De modeller vi har tittat på i testet är klassiska- , MTB- och hopfällbara elcyklar.

Vi har även tagit fram en omfattande köpguide så du vet vad du ska titta på när du letar efter en elcykel.

Artikeln omfattar följande delar:
Test Klassisk elcykel
•          >Bästa dammodeller
•          >Bästa herrmodeller
Test av MTB
Test av hopfällbara elcyklar
Billig elcykel Biltema VS XXL
Så här söker du elcykel med bidrag
Köpguide

test elcykel

Test klassisk elcykel

Dammodeller

1. Crescent Elina (Elin)-Pendlingscykel för året runt

Elina (Elin samma modell skiljer i färg) är Crescent instegsmodell enkel att cykla och med bra kvalité, som kan användas till pendling dag efter dag och året runt.

Elin
Betyg: (5 av 5)
Specifikationer
Motor och räckvidd:framhjul, ca 70 km
Laddningstid:4-6 timmar
Vikt:25,2 kg
Bra kvalitet och bra räckvidd

Vinnare med flera bra placeringar
Tar första plats i HelloRiders stora elcykeltest för 2018, Testfakta ger Elina bra betyg lika så tidningen AlltOmElcyklar. Det är inte svårt att förstå varför.

Stabil med bra kraft i motorn
Cykeln känns trygg och stabil att cykla på. Motorn sitter på framhjulet och knuffar på bra även i tuffa uppförsbackar när du trampar. Batteriet ligger på 396Wh och ger dig maximalt 70 km enligt tillverkaren. Växlar och broms är från välkända Shimano som står för bra kvalité.

Kan vara obehaglig i början
Det enda som kan vara obehagligt med elcykeln är om du råkar trappa lite i till exempel en kurva så hoppar motorn igång och ger dig kraft. Detta är en vanesak och du lär dig hantera snabbt. Men i början så använd de lägsta nivåerna så du får en känsla för motorn.

LCD-panel och 5 nivåer
Manöverpanelen sitter för sig själv vid ett av handtagen på styret medan själva LCD-panelen sitter mitt på styret. LCD-panelen har många inställningsmöjligheter som till exempel fart, sträcka eller batterinivå. Assistansmotorn har 5 nivåer som knuffar på upp till 25 km/h, den har följande nivåer 12,5 km/h, 17,5 km/h, 21 km/h, 23 km/h och sedan max 25 km/h.

Elina passar dig som vill pendla varje dag och när du vill att cykeln bara ska fungera.

Läs mer och se pris hos Elcykelvaruhuset

2. Batavus Genova E-GO (ersatt med Torino) -Prisvärd och bekväm

Batavus är ett 100-årigt cykelföretag från Nederländerna, som är kända för att tillverkar bra cyklar. Modelen Genova har ersatts med Torino snarlika egenskaper men uppdaterad och bättre.

Genova ego
Betyg: (5 av 5)
Specifikationer
Motor och räckvidd:framhjul, ca 70 km
Laddningstid:6 timmar
Vikt:25 kg
Bekväm och dämpad framgaffel

Bra betyg och gå assistans
Cykelfrämjande ger Genova E-go första plats och tidningen AlltOmElcyklar ger höga poäng till Batavus. Genova E-GO har uppdateras till 2018 modell med lite bättre batteri och ett läge som ger kraft när du leder cykeln. När du annars leder en elcykeln så kan den upplevas tung speciellt i en backe men Genova 2018 ger lite kraft som stöttar dig när du går med cykeln även i backe. 

Bekväm och dämpad
Genova E-GO beskrivs som mycket bekväm och stadig. Framgaffeln är dämpad så mindre kanter/hål känns knappt. Motorn sitter i framhjulet och reglaget är mycket enkel att använda samt bra placerad. Växlar och bromsar från välkända Shimano.

Batteriet kan uppgraderas
Batteriet sitter under pakethållaren och är mycket enkel att ladda. Batteriet är på 400 Wh men kan uppgraderas till 500Wh. Batteriet bedöms räcka i 70 km och tar 6 timmar att ladda helt fullt.

Genova E-go passar dig som arbetspendlar kortare sträckor och vill ha en bekväm och mycket välgjord cykel.

Läs mer och se pris hos Elcykelvaruhuset

3. Crescent Elda -Snabb och stark pendlarcykel

Crescent Elda är mer eller mindre en fullträff för Crescents lansering av mittmotorer (läs om skillnaden i vår köpguide).

Elda
Betyg: (4 av 5)
Specifikationer
Motor och räckvidd:mittmotor, ca 140 km
Laddningstid:6 timmar
Vikt:22,5 kg
Stark motor och bra räckvidd. Kan användas i skogenDyr

Testvinnare
Med genomgående bra komponenter och en mittmotor som matchar betydligt dyrare elcyklar så ger Tidningen AlltOmElcyklar Elda en första plats.

Lätt och snabb
Elda är lite lättare än andra cyklar och med en stabil ram så ger den en skön och snabb upplevelse. Med framåtlutad ställning samt låg tyngdpunkt gör att cykeln känns trygg även om den är snabb.

Mittmotor
Den mittmonterade motorn ger bra kraft från lägsta nivå. På högsta nivå kan du ta dig upp för branta backar i 25 km/h utan någon större ansträngning. Motorn ger mer kraft ju hårdare du trampar detta fungerar bra och motorn känns väldigt följsam och du har kontroll över den. Motorn kan även frikopplas utan att det blir för mycket motstånd. Detta innebär att du kan använda den som en vanlig cykel för träning eller om batteriet tar slut, utan att det blir för jobbigt.

Skivbromsar
Skivbromsar och växel från Shimanos bättre modell-serier som ger en riktigt bra kvalité. Just skivbroms är viktig på en så snabb elcykel som denna och den bromsar bra. Manöverpanelen sitter för sig själv vid ett av handtagen på styret medan själva LCD-panelen sitter mitt på styret. LCD-panelen har många inställningsmöjligheter, som tex fart, sträcka eller batterinivå.

Elda passar för längre och snabba pendlingar eller längre turer på landsvägar.

Läs mer och se pris hos Elcykelvaruhuset.se

Herrmodeller

1. Crescent Elwin- för pendling

Elwin är Crescent instegsmodell för herr elcyklar, enkel att cykla och med bra kvalite, som kan användas till pendling dag efter dag, året runt.

elwin
Betyg: (5 av 5)
Specifikationer
Motor och räckvidd:framhjul, ca 70 km
Laddningstid:4-6 timmar
Vikt:25,2 kg
Bra kvalitet och bra räckvidd

Testvinnare 
Testfakta ger Elwin bra betyg lika så Tidningen AlltOmElcyklar. Det är inte svårt att förstå varför.

Trygg och bra räckvidd
Elwin känns trygg att cykla på och stabil. Motorn sitter på framgaffeln och knuffar på bra även i tuffa uppförsbackar när du trampar. Batteriet ligger på 396Wh och ger dig maximalt 70 km enligt tillverkaren. Växlar och broms är från välkända Shimano som står för bra kvalité.

Oväntad knuff
Det enda som kan vara obehagligt med Elwin är om du råkar trappa på lite i en kurva så hoppar motorn igång och ger dig kraft. Detta är en vanesak och du lär dig hantera snabbt. Men i början så använd de lägsta nivåerna så du får en känsla för motorn.

LCD-panel och 5 nivåer

Manöverpanelen sitter för sig själv vid ett av handtagen på styret medan själva LCD-panelen sitter mitt på styret. LCD-panelen har många inställningsmöjligheter, som till exempel fart, sträcka eller batterinivå. Assistansmotorn har 5 nivåer knuffar på upp till 25 km/h, den har följande nivåer 12,5 km/h, 17,5 km/h, 21 km/h, 23 km/h och sedan max 25 km/h.

Elwin passar dig som vill pendla varje dag och när du vill att cykeln bara ska fungera.

Läs mer och se pris hos HelloRider.se

2. Batavus Zonar E-Go Herr -Stark och snabb elcykel för pendling

Batavus är ett 100-årigt cykelföretag från Nederländerna, som är kända för att tillverkar bra cyklar.

zonar ego
Betyg: (5 av 5)
Specifikationer
Motor och räckvidd:mittmotor, ca 80 km
Laddningstid:3,5 timmar
Vikt:20,5 kg
Mittmotor som är pigg och rappDyr

Vinnare
Aftonbladet ger Zonar E-go bäst i test i deras stora elcykeltest.

”Stark vill-ha-känsla- Aftonbladet”

Pigg och välbyggd
Zonar E-go beskrivs som skön att cykla på samt trygg men ändå väldigt pigg och rapp när det behövs. Den är väldigt välbyggd med bra delar tex skivbromsar och växlar från Shimano Decore-serien.

Drivsystem i harmoni
Mittmotorn från Yamaha PW-serien på 250 W är en fullträff som fungerar mycket bra och är stark. Tillsammans med det stora batteriet på 400 Wh från Yamaha så fungera drivsystemet i harmoni och levererar över förväntan.

Tre nivåer och kan frikopplas
Zonar E-Go har tre assistansnivåer med en intelligent LCD-display som visar hur långt batteriet räcker i varje läge men även det vanliga som hastighet och trippmätare. I och med att den har en mittmotor kan elcykeln frikopplas och användas som en vanlig cykel. Detta går mycket bra tack vare den styva ramen.

Prisvärd
Zonar E-go fungera utmärkt för längre pendling då den kan laddas på bara 3,5 timme. Den gör sig lika bra på skogsutflykter i lättare terräng. Priset är mycket bra då liknande cyklar hamnar ofta på över 30 000 kr men denna hamnar under 20 000 kr med elcykel-bidraget.

Läs mer och se pris hos Elcykelvaruhuset.se

3. Lifebike C-Mute Speed -Snabb och billig hybrid

Det välkända svenska Lifebike har tagit fram en mycket prisvärd stilren och sportig elcykel.

c-mute speed
Betyg: (4 av 5)
Specifikationer
Motor och räckvidd:bakhjul, ca 70 km
Laddningstid:6 timmar
Vikt:23 kg
Billig och snabbLång laddtid

Presterar bra
C-mute speed har presterat mycket bra i olika tester M3 ger ett ”Rekommenderat köp” och 100 % av testförarna var nöjda med C-mute när Smartson testade den.

Snabb och lättkörd
Den beskrivs som snabb men ändå mycket lättkörd i stadstrafik. Motorn sitter på bakhjulet och är på 350W men strypt till 250W. Det finns inga brister på kraft utan knuffar dig lätt uppför branta uppförsbackar.

Lång laddtid och enkel LCD-panel
Batteriet räcker till max 70 km och laddas till fullt på 6 timmar. Manöverpanel och LCD-display sitter på varsin sida av styret. Det finns 5 lägen för att ställa in hur mycket kraft du vill ha. LCD-panelen kritiseras för att vara lite för enkel men den gör sitt jobb bra ändå. Växlar är från det välkända Shimano.

Hydrauliska skivbromsar
Modellen från 2017 hade mekaniska skivbromsar men dessa uppgraderas till hydrauliska skivbromsar (se köpguide, längre ner för mer information) på 2018-modellen vilket ger ännu bättre bromseffekt. C-mute speed är en perfekt snabb pendlarcykel eller för turer på landsvägar.

Du får väldigt mycket cykel för pengarna och den ligger i nivå med andra sport modeller för det dubbla priset.

Läs mer och se pris hos Elcykelvaruhuset.se

Test MTB elcykel

Crescent Elgar -Stark MTB för naturen men även pendling

Crescent Elgar är mer eller mindre en fullträff för Crescent lansering av mittmotorer (läs om skillnaden i vår guide) och MTB

Elgar
Betyg: (4 av 5)
Specifikationer
Motor och räckvidd:mittmotor, ca 125 km
Laddningstid:6 timmar
Vikt:22,5 kg
Stark motor och bra räckvidd. Kan användas i skogen

Första plats
Med genomgående bra komponenter och en mittmotor som matchar betydligt dyrare cyklar så ger tidningen AlltOmElcyklar Elgar en första plats.

Lätt och lång räckvidd
Elgar är betydligt lättare än andra cyklar och med en stabilram så ger Elgar en skön och stabil upplevelse. Den är klart anpassad för tuffare terräng med Rock Shox XC30 framgaffel som har PopLock funktion. Poplock gör att du från styret kan låsa fjädringen om du tex cyklar på planmark eller asfalt. Bosch Performance motor är mittplacerad och har ett vridmoment på 60Nm med en 400Wh batteri. Batteriet räcker till ungefär 125 km enkel körning.

Mycket kraft och skivbromsar
Motorn ger mer kraft ju hårdare du trampar detta fungerar bra och motorn känns väldigt följsamt och du har kontroll över den. Motorn kan även frikopplas utan att det blir för mycket motstånd. Detta innebär att du kan använda den som en vanlig cykel för träning eller i hastigheter över 25 km/h utan det blir för jobbigt. Skivbromsar och växel från Shimanos bättre modell-serier som ger en riktigt bra kvalité. Just skivbroms är viktig på en MTB-cykel som denna och den bromsar bra.

Klarar tuff terräng 
Manöverpanelen sitter för sig själv vid ett av handtagen på styret medan själva LCD-panelen sitter mitt på styret. LCD-panelen har många inställningsmöjligheter, som till exempel fart, sträcka eller batterinivå. Elgar är absolut en väldigt bra MTB och klarar tuff terräng. Vill du ha en helt renodlad MTB får du kolla på den andra betydligt dyrare MTB i listan.

Elgar passar perfekt till utflykter i skog och mark eller jobbpendling om du har lite mer ojämn vägg till jobbet.

Läs mer och se pris hos Elcykelvaruhuset.se

Trek Powerfly +7 -Urstark MTB för vildmarken men dyr

Skogsmaskin 
Trek Powerfly är en fantastisk MTB som är gjord för terrängkörning. Detta syns på den avskalade cykeln, inga stänkskärmar eller lampor. Med rejält breda och stora däck samt en framgaffel som är dämpad kan du ta dig över rejäla hinder utan problem.

Råstark
Motorn är en råstark Bosch Performance CX 250W med ett vridmoment på 75Nm. Det finns inte många backar denna motor inte rår på. Du har 500 Wh i batteriet och det räcker till cirka 7 mil med assistans.

Bosch-motor
Motorn ger mer kraft ju hårdare du trampar detta fungerar väldigt bra och cykeln känns väldigt följsamt och du har kontroll över den. Bosch-motor är en av de bästa med denna teknik och har fått mycket beröm för det. Powerfly +5 hade lite sämre bromsar och växlar från Shimanos medan Powerfly +7 har allt från Deore XT-serien. Det vill säga riktigt bra kvalité.

Rammen är hydropressad aluminium men överraskande nog har Trek valt att lägga många kablar utanpå rammen. Hade önskat att dessa var i rammen så det skyddas i snårig skog.

Var ska du använda Powerfly +7? I skogen eller i utförsbackar! Ska du pendla använd en annan cykel, du saknar all extra utrustning på denna. Powerfly +7 trivs bäst i skogen så låt den vara där.

Läs mer och se pris hos Elcykelvaruhuset.se

Hopfällbar elcykel

1. Gocycle G3

Gocycle är den mest portabla och bästa hopfällbara elcyklen idag.

G3
Betyg: (5 av 5)
Specifikationer
Motor och räckvidd:fram- och bakhjul, ca 80 km
Laddningstid:7 timmar
Vikt:16,3 kg
Välgjord och kompaktLång laddtid

Hyllad design
Tidningen M3 hyllar G3 och ger den ”Rekommenderat köp” G3 skiljer sig direkt från andra modeller då den har en helt unik design där allt är interagerat i rammen som till exempel batteri och sladdar. Detta innebär att inga växlar, skivor eller annat som finns på cykeln sticker ut.

Inga lösa sladdar
Motorerna sitter i naven på fram och bakhjul som ger totalt 250W-effekt. Batteriet ligger inbäddad i ramen och kan inte tas ut men ger en räckvidd på 80 km. Detta är väldigt bra med tanke på dess slimmade design. Motorn fungerar genom att den ger assistans efter hur hårt du trampar. Detta fungerar mycket bra och känns naturligt.

Enkel att vika
Gocycle G3 är lite jobbig att cykla på utan assistans. G3 väger endast 16 kg vilket är väldigt lite och hopvikt får du lätt plats med den i bilen eller båten. Hjul och själva vikmekanismen är extremt enkel och det tar inte lång tid att plocka isär den.

Svårtolkad display
Gocycle har en annorlunda lösning för displayen och hela styret är fylld med LED-lampor som signalerar olika lägen och hur mycket batteri det är kvar. Detta kan vara något svårt att förstå i början, men som tur har de även en dedikerad app som visar allt och du kan göra en massa inställningar i mobilen.

Med en mobilhållare har du en liveskärm. G3 är mycket bekväm för att vara liten. Detta är en perfektl till båten eller som en pendlarcykel om du vill kunna bära den med dig.

Priset är lite högt men med tanke på design och funktionalitet är det inte konstigt.

Läs mer och se pris hos Elcykelvaruhuset.se

2. Lifebike C-PACT 7VXL G4

Lifebike C-Pact är en enkel och billig elcykel från svenska Lifebike.

C-pact
Betyg: (5 av 5)
Specifikationer
Motor och räckvidd:framhjul, ca 60 km
Laddningstid:6 timmar
Vikt:21 kg
Billig men gedigenSvår att cykla utan elmotor

Enkel men gedigen
Trots enkelheten känns den gedigen. Långtidstester (gröna Bilister) ger den mycket bra betyg och även testpiloterna hos Smartson ger den 94 % nöjdhet. Lifebike fungerar lika bra som en vanlig elcykel för kortare pendling och som en hopfällbar cykel för de som behöver flexibilitet på till exempel båten.

Bra storlek
Hjulen är relativt stora för en liten cykel som denna och sadeln kan höjas rejält. Styret är något smalt, så inget extra kan hängas på den utan får placeras på pakethållaren.

Stark motor
Motorn sitter på framhjulet med 250W, detta räcker gott och väl för att ta dig upp för backar. Batteriet ger dig en räckvidd på cirka 60 km och laddas fullt på 6 timmar. Är motorn avstängd så blir det väldigt svårt att cykla med den. Vikningen är relativt enkel, den kan fällas på mitten och även styret kan fällas ihop.

Inte bära långt
Den tar lite plats men inte lika lite plats som Gocycle G3. C-pact väger 23 kg så du kan inte bära den allt för långt. Priset är ungefär halva priset mot andra hopfällbara modeller och C-Pact har väldigt bra kvalité.

Kortare jobbpendling med till exempel tåg där den behövs vikas ihop, fungerar utmärkt. Den fungerar även bra som extra fordon på båten eller husbilen, men glöm inte att ladda den då och då.

Läs mer och se pris hos Elcykelvaruhuset.se

Billig elcykel- Biltema vs XXL

Både Biltema och XXL sport säljer relativt billiga elcyklar men hur presterar de?
Norska tek.no testade dem samt så har kundomdömen gåtts igenom för att se hur de fungerar i praktiken. Cyklarna är inte dåliga men förväntningarna ska inte vara för högt ställda.

Sladdrig ram
Biltemas modell känns en aning sladdrig i rammen vilket skapar lite otäck känsla när man cyklar. Detta gäller främst dam-modellen. Cykeln beskrivs även som obekväm att cykla på då den är kompakt.

Orkar inte hela backen
XXL-modell känns stabil då rammen är annorlunda utformad, den är också bekväm att cykla på. Motorena på fungerar bra och ger kraft när pedalerna snurrar och är inte som andra bättre modelelr där hastighet och kraft på pedalerna avgör hur mycket kraft motorn ger. Men i backtest kommer svagheterna fram. XXL cykel har mycket dålig kraft och orkar inte hela vägen upp.

Kort räckvidd
Biltemas modell har bättre drag i motorn men det går inte att jämföra med de dyrare elcyklarna som klarar backar galant. En annan del som halkar efter på de billiga modellerna är räckvidden, enligt tillverkare ska räckvidden vara 50 km för Biltema och 80 km för XXL. Men enligt Tek.no så börjar batteriet bli helt tomt efter redan 20 km.

XXL billigaste modell ligger på ca 10 000 kr och Biltemas ligger på 5000 kr. Biltema är billig men XXL tar lika mycket som för Crescent Elwin (herr) som är topptestad.

Lite mer pengar men mycket bättre elcykel
Biltema går vinnande ur denna duell mycket på att deras motor är minst svag och har en hyfsad styrka. Några personer kan säkert ha nytta av Biltemas elcykel, men då främst för korta sträckor. Du bör provcykla Biltemas modell så du verkligen vet att du sitter bra. Vill du ha en bra elcykel så rekommenderar jag att titta på Crescent Elwin (herr modell) och Batavaus Genova E-GO (dammodell). Dessa kostar runt några tusenlappar mer men du får en cykel som är stark, bekväm och fungerar år efter år.

Dessa dyrare cyklar inbjuder till cykling vilket gör att de troligen kommer användas mer.

Läs mer om Crescent Elwin (Herr)Läs mer om Crescent Elin (Dam)

Bidrag från staten

Från 1 februari finns det bidrag på 25 % (max 10 000kr) av elcykelns pris hos Naturvårdsverket att ansöka. Du kan söka för inköpta cyklar sedan 20 september 2017 men ansök innan 1 aug 2018.

Naturvårdsverket har fått 350 miljoner kr avsatta för detta, när budgeten tar slut så måste nya pengar beslutas så skynda och sök innan det tar slut.

Exempel:

  • Köper du för 10 000kr får du 2500 kr (25 %) 
  • Köper du för 30 000kr får du 7500 kr (25 %) 
  • Köper du för 50 000kr får du 10 000 kr (25 %, maxbelopp) 
  • Köper du för 60 000 får du 10 000 kr då detta är maxbeloppet som ges. 

Ansökan är enkel och självförklarande du kan göra det via blankett eller via e-tjänst med BankID. Du behöver ange personuppgifter, bankuppgifter, uppgifter om elfordon och inköpsställe.

Du måste bifoga en kopia av kvitto som visar att du köpt en elcykel. Tänk på att cykeln ska vara CE-märkt eller uppfylla standarden SS-EN 15194 från Epac.

söka elcykel bidrag

Sedan är det bara en underskrift och skicka in. Väldigt enkelt. Pengarna kommer in på ditt bankkonto tidigast maj 2018, då du får besked om din ansökan.

Ansök hos Naturvårdsverket här

Råd vid köp av elcykel

Vad kul att du funderar på att köpa en elcykel! Idag är det oerhört populärt att köpa elcykel då många inser att de får både motion och friskluft men ändå en bekvämlighet om du tex cyklar längre sträckor.

Staten går även in och betalar 25% läs mer i guiden. Idag finns det ett stort utbud av modeller och priset sträcker sig allt från 100 000 kr till under 10 000 kr.

I vår guide nedan försöker vi hjälpa dig hitta rätt cykel som passar dina behov.

Behov och cykeltyp

Ta en liten stund och fundera vad du behöver elcykeln till? Vilka avstånd? Behöver du lasta på den? Barnstol? osv…

De finns 3 typiska elcyklar för vardagen:

  • Klassisk herr/dam

Detta är den vanligaste typen av cykel som flest väljer. Där en unisexcykel med låga insteg passar hela familjen, om sadeln går att sänka/höja ordentligt. Detta gör att cykeln kan användas så mycket som möjligt.

Den dyraste elcykeln är den som står i förrådet. Du sitter oftast rakt med skön sadel. Passar till enklare pendling och att kunna uträtta ärenden på stan med.

  • Hybrider

Är en blandning mellan en klassikcykel och en racer. Oftast lite mer påkostade med längre räckvidd. Du sitter lite mer framlutad och har många växlar. Passar utmärkt till längre pendling varje dag eller turer på landsvägar.

  • Mountainbike (MTB)

Rejälcykel med breda däck och mycket dämpning. Finns allt från lite tuffare Hybrider till renodlade vildmarksmaskiner. De renodlade terräng MTB hör hemma i skogen och hjälper åkaren upp för branta backar så det blir mer tid för upplevelse.

Motor/drivsystem

Alla elcyklars elmotoreffekt ligger på mer eller mindre 250W men hur mycket kraft de ger i verkligheten skiljer sig avsevärt.

Generellt så finns det två drivsystem till elcyklar; navmotor på framhjul och mittmonterade (i pedalernas vevparti)

NavmotorMittmotor
+ stör inte växlandet+ urstark motor
+ oftast billigare+ naturligare cykling
- spinner på haltunderlag- sliter på kedja och växel
- orkar inte lika mycket i backar

Navmotor
Navmotor används oftast på enklare cyklar. Motorn sitter i framdäckets nav. Motorn stör inte växlandet men kan inte heller utnyttja växlarna. Kan lättare bli överbelastad i branta backar med mycket lastning. Då all kraft ligger på framdäcket kan det lättare spinna på grus eller halt underlag.

Mittmotor
Vanligare på dyrare cyklar. Motorn kan bli urstark när du växlar ner och snabb när du växlar upp. Naturligare cykling då du kan pressa hårdare på tramporna. Nackdelen är att kedjan slits hårdare då all kraft ligger på den. Kan störa växling och slita på växeln mer.

Drivningsstyrning- Rotationssensor eller momentsensor?

Rotationssensor (Kadenssensor)
Innebär att du endast behöver veva med pedalerna för att motorn ska ge kraft. Du kan mycket väl slö cykla och motorn ger kraft. Nackdelen är cyklingen blir relativt onaturlig.

Rotationssensor
Rotationssensor finns oftast på billigare cyklar. Momentsensor känner av om du vevar men även hur hårt du trycker. Den ger alltså mer kraft ju hårdare du trampar. Det blir mer naturlig cykling och bättre kontroll på elcykelns fart.

Elcykel bromsar

Bromsar är det viktigaste på hela cykeln för din säkerhet. Elcyklar kommer lättare upp i höga farter och den väger mer, vilket ställer högre krav på bromsarna. Bromsarna ska även vara anpassade för din personliga cykelstil. Cyklar du långsamt och lugnt så kanske du inte behöver ett par värsting bromsar som när du kör MTB nedför branta backar som kräver bra och tåliga bromsar.

Generellt för olika bromstyper gäller följande:

SkivbromsNavbroms (fotbroms)RullbromsV-broms (fälgbroms)
Hydrauliska Mekaniska
+Nästan underhållsfria+ Billigare+ Bromsar med foten+ Underhållsfri+ Låg vikt och billig
+Justerar sig själv när bromsklossar slits- Mer underhåll+Väldigt lite underhåll+ Helt mekanisk-Sämre broms vid slitage och blöt fälg
+Bättre känsla i bromsen- Sämre känsla-Tung, ökar vikten- Sämre på att bromsa-Klossarna slits och bromsen måste justeras
-Trögare vid kyla- Svår att bromsa om pedalen ligger fel

Skivbromsar
Är den typ av bromsar som klarar fart och vikt bäst. Bromsskivan greppar bra i alla väder och är optimerad för bromsning i motsats för en fälg. Det finns två typer av skivbromsar hydrauliska eller mekaniska.

--Hydrauliska
Nästan helt underhållsfria och justeras sig själv när bromsklossar slits. Bättre känsla i bromsen. 

--Mekaniska
Billigare men behöver mer underhåll.Sämre känsla när du bromsar och kan bli trögare vid kyla då vajern kan frysa.

Navbroms (fotbroms)
Vanlig på klassiska elcyklar. Bromsar med foten och kräver väldigt lite underhåll. Slutet system ingen smuts kommer in. Tung, ökar vikten på cykeln och kan vara svårt att bromsa med om pedalen ligger fel.

Rullbroms
Även denna är vanlig på enklare elcyklar. Helt mekanisk och underhållsfria. Sämre på att bromsa.

V-broms (fälgbroms)
Med en elcykelns vikt och fart är dessa inte att rekommendera då de slits fort. De är billiga men för dålig bromsverkan vid slitage och tex blöt fälg. Klossarna slits och bromsen måste justeras relativt ofta.  

Batteri/räckvidd/laddning

batteri

Batteriet är det mest karaktäristiska på en elcykel och med mest myter kring.

Viktigaste är hur långt kommer jag på en laddning?
Denna fråga är väldigt svår att svara på då allt beror på cykelmodell/motor, din vikt, terräng, temperatur, däcktryck och hur mycket du själv trampar.

70-140 km räckvidd
Billiga elcyklar når oftast upp till 70 km och dyrare med stora batterier når upp till 100-140 km. Precis som förbrukningen på bilar så ska man ta tillverkarens angivelse av räckvidd med en stor nypa salt.

Ah V och Wh?
För att klura till det hela så anger vissa tillverkare sina batterier i Amperetimmar (Ah) och volt (V) och andra wattimmar (Wh).

Men som tur är det enkelt att räkna om detta.
Ah x V = Wh Det vill säga 11 Ah x 36 V ger 396 Wh. Enkelt!

Hur lång räcker batteriet?
Generellt kan en relativ normal person på en mellan backig väg med en standard elcykel ta sig cirka:
30-50 km på 300 Wh batteri
40-80 km på 400Wh batteri
50-110 km på 500 Wh batteri

Detta kan skilja sig enormt mellan olika cyklar men bara så du får en ide för dina behov.

1000 laddcykler
Ett batteri räcker cirka 1000 laddcykler sen behöver du troligen köpa ett nytt. Detta kan utökas om du har ett stort batteri (många Wh) då behövs den inte laddas lika ofta och räcker på så sätt längre.

Aldrig under 5 plusgrader
Att ladda ur batteriet någon gång då och då, under någon dag är oftast ingen fara. Men det sämsta du kan göra mot ditt elcykelbatteri är att ladda den under 5 plus grader det sliter väldigt mycket på batteriet.

Ta gärna av batteriet och ladda det i rumstemperatur vilket är bäst när det är kallt ute.

Detta tar oss till nästa fråga. Hur förvarar du elcykeln? Behöver du ta loss batteriet för att minska stödbenägenheten och kunna ladda den? Eller kan du ha kvar batteriet? Hur lätt eller svårt är det att ta ut batteriet, kolla det vid köp av elcykel.

Batteriet under pakethållaren eller på rammen? Detta är mest en smaksak och det har relativt lite betydelse för stabilitet vid cykling.

Källor

Aftonbladet

Ett av de största elcykeltesterna 2018. Kostar

Tidningen M3

Testar ett flertal elcyklar och hittar några guldkorn.

Cykelfrämjande

Cykelfrämjande testar 5 elcyklar och ser vilken som är bäst

HelloRider.se

>Hellorider egna elcykeltest

Taenk.dk

Danmarks största oberoende konsumenttidning som testar elcyklar.

Test.no

Norsk test sajt som sammanställer en mängd elcyklar och vilka som har testat elcyklarna.

Tek.no

Tek.no testar själva ett gäng elcyklar under 20 000 norska kronor. Utförliga tester och bra genomförda

https://www.tek.no/artikler/samletest-elsykler-under-10-000-kroner/398730

Ytterligare ett test från Tek.no där de testar billiga elcyklar det är Biltema som ställs mot XXL elcykel.

Naf.no

Norges motsvarighet till motormännen testar olika elcyklar och ser vilken som är bäst.

Tu.no

Tu.no är en norsk tekniktidning som frågar en elcykelexpert om elcyklar. Han ger köpråd och tips på vilka elcyklar han tycker är bäst.

Gröna bilister

Gröna bilister testar en äldre modell av Lifebikes C-pact och gillar den starkt.

Hypeline

Bloggare som testar Lifebikes C-pact även han gillar den.

Tidningen AlltOmElcyklar, 2017