Så här byter du däck själv (och sparar tusenlappar)

Att byta däck avskräcker många trots att det är väldigt enkelt och går snabbt ifall du har rätt utrustning. Men du kommer efter bara några byten att spara in verktygskostnaderna då du inte längre behöver åka till däckverkstaden varje gång eller ha hjulen på däckhotell. Dessutom slipper du boka tid, ta ledigt från jobb och stå i kö då hela landet byter sina hjul ungefär samtidigt.
Med vår guide vet du exakt vilka verktyg som behövs på förhand och steg-för-steg instruktioner om hur ett hjulbyte går till.

Du kan även läsa våra tester av årets däck här:
Test av sommardäck
Test av vinterdäck utan dubbar
Test av vinterdäck med dubbar

Allt som behövs inför ett hjulbyte

Oavsett om du ska byta från sommardäck till vinterdäck eller tvärt om, så behövs precis samma utrustning. Se alltid till att du har allt som behövs på plats innan du börjar. Checklistan ger dig en enkel överblick och du behöver inte proffsgrejer även om det går enklare ifall du inte väljer de absolut billigaste verktygen.

Domkraft

Innan du ens börjar fundera på att lossa hjulet så måste du få bilen upp från marken. Kortfattat är en bil-lyft det smidigaste och säkraste, men det är också få förunnat att ha tillgång till en. En domkraft är lösningen för alla andra, den snikna kan kolla i bagageutrymmet ifall bilen är utrustad med en domkraft för nödsituationer. Och även ifall du har en, så är en ordentlig domkraft nästan alltid att föredra då den är smidigare och betydligt säkrare.

Försäkra dig om att domkraften är klassificerad för vikten på din bil. Med det i tanke så är en domkraft för 2 ton tillräckligt för de flesta personbilar då t.ex. en Volvo V70 väger 1850kg medan en ordentlig SUV ofta är strax över, med en Volvo XC90 kring 2,1 till 2,3 ton.

Hydralisk domkraft, 2 ton

Billig och smidig domkraft som är enkel att alltid ha i bilen.

Se pris hos Mekonomen

Garagedomkraft, 2 ton

Mycket säkrare och enklare att använda än en hydralisk domkraft. Men också tung och otymplig. Kan endast rekommenderas ifall du har ett garage eller annan bra plats att förvara den på i anslutning till där hjulbyten ska utföras.
Finns även i 2,5 ton och 3 ton versioner.

Se pris hos Mekonomen

Fälgkors eller mutterdragare

Du behöver ett verktyg för att lossa och spänna hjulets muttrar. De absolut vanligaste storlekarna på hylsor är 17mm och 19mm, men på större hjul som finns på SUV och lyxbilar kan även 21mm, 22mm och 23mm förekomma – det kan även skilja på sommar- och vinterdäck så ett sätt med de vanligaste hylsorna är att föredra.

Fälgkors

Billigast möjliga lösning och funkar oftast bra så länge inga muttrar satt sig för hårt. Kan helt klart orsaka några svordomar och rekommenderas absolut inte mer än i nödfall.
Har fast 17mm, 19mm, 22mm och en utbytbar.

Se pris hos Mekonomen

Mutterdragare, sladd 220V

Billigt och enkelt ifall du har strömuttag där du ska byta däck.
Kommer med de fyra hylsorna som behövs för i stort sätt alla däckbyte oavsett bilmodell (17mm, 19mm, 21mm, 23mm). Kontrollera så din bilmodell inte har ovanliga 22mm, i så fall måste du komplettera med en extra hylsa.

Se pris hos Mekonomen

Mutterdragare, batteridriven 12V

Ifall du inte har tillgång till ström där du kommer byta däck så är en batteridriven variant smidigast.
Kommer med de fyra hylsorna som behövs för i stort sätt alla däckbyte oavsett bilmodell (17mm, 19mm, 20mm, 21mm). Kontrollera så din bilmodell inte har extremt ovanliga 23mm, i så fall måste du komplettera med en extra hylsa. Detta brukar endast finnas på riktigt stora SUV-hjul.

Se pris hos Mekonomen

Mutterdragare, tryckluft

För dig som har tillgång till tryckluft så är en mutterdragare på tryckluft ett självklart val. Detta kit kommer med 11st krafthylsor direkt i lådan.

Se pris hos Mekonomen

Hylsor

Med samtliga mutterdragare ovan så ingår de 3-4st krafthylsor som du behöver. Men ifall du ändå saknar detta så se till att du har åtminstone 17mm och 19mm tillgängliga. Där efter är 20mm, 21mm och 23mm de tre vanligast i ordning. Ju större, ju ovanligare och används i stort sett bara på väldigt dyra specialhjul.

Krafthylsor, sats om 3st

Här får du de tre viktiga hylsorna 17mm, 19mm och 21mm.

Se pris hos Mekonomen

Annat bra att ha – men inte nödvändigt

  • Kopparpasta – smörj bultarna så de enkelt går att ta av igen
  • Stålborse – rengör ringen som håller hjulet
  • Handskar – däcken är ofta ordentligt skitiga
  • Däckpenna – skriv på hjulet var det satt, lättare att få det på rätt plats igen
  • Pallbock – säkerhetsåtgärd som fångar bilen ifall domkraften havererar
  • Däckpåsar – förvara de skitiga däcken i påsar
  • Momentnyckel – mäter kraften så bultarna spänns precis lagom hårt

Byta däck själv

När du kontrollerat att du har allting som behövs inför hjulbytet så är det dags att sätta igång. Hitta en bra plats med hårdbelagd mark för att utföra arbetet och följ vår guide. Avsätt gärna ca 1 timme om det är första gången

1. Kontrollera däcken

Däcket ska inte ha tappat någon betydlig mängd luft. Fyll gärna på luft innan däckbytet så de har rätt tryck enligt bilens manual.
Däcket ska ha rätt mönsterdjup, lagen kräver vinterdäck 3mm respektive sommardäck 1,6mm.
Däcket ska även vara i generellt bra skick och inte åldrat så det har stora torrsprickor.

2. Placera ut däcken som ska på

Lägg ut däcken där de ska vara innan du börjar, det underlättar arbetet och att allting hamnar på rätt plats.

Placera ut de hjul som ska på bilen på rätt ställe. Du måste alltid följa rotationsriktningen som är utmärkt på däckens sidor med pilar. Det är också en bra idé att byta mellan fram och bakhjul varje gång ett däckbyte sker. Då blir slitaget jämnare och alla fyra hjul behöver ersättas samtidigt istället för två åt gången. Detta sparar både pengar och tid.

Ifall däcken är identiska (inte olika dimensioner) och det är tydligt att två däck är bättre än de andra två, sätt i så fall alltid de bästa däcken bak.

3. Lossa bultarna

Lossa bultarna när bilen fortfarande står på marken, ibland sitter de fast ordentligt och ett däck i luften snurrar.

Dra åt handbromsen på bilen och lossa bultarna så de inte sitter hårt fast längre. Detta är mycket lättare att göra medan bilen fortfarande är på marken så att hjulen inte snurrar runt när du försöker lossa hårt åtsittande bultar. Förhoppningsvis har du tillgång till bättre verktyg än ett fälgkors och detta momentet går smidigt.

Om en bult i varje hjul ser annorlunda ut så är detta en låsbult. Det ska finnas en adapter i bilen tillsammans med reservhjulet.

3. Hissa upp bilen

Lyft upp bilen efter du noggrant placerat domkraften där bilens bottenplatta är förstärkt.

Använd domkraften för att hissa upp bilen ett hjul i taget genom att placera den rakt in till en förstärkt del som är under bilen intill hjulhuset. Denna brukar vara utmärkt, ifall du har svårt att hitta punkten så kontrollera manualen.
Och ifall du har tillgång till en pallbock så ska den placeras under bilen efter lyftet som säkerhetsåtgärd ifall domkraften skulle haverera.

4. Ta av hjulet

Ta av alla muttrarna helt och plocka av hjulet.

Lossa och plocka av samtliga bultar, lägg dem gärna i ett rent tråg så inte grus eller annat skräp hamnar i gängorna.

Ta av hjulet men tänk på att det är tungt och ibland kan sitta fast trots alla bultar är bortplockade. Tryck emot med foten nedantill och slit eller slå till upptill ifall det sitter hårt.

5. Rengör

Rengöra med en stålborste är inte nödvändigt men bra tips, speciellt om man har en äldre bil.

Passa på att rengöra ringen där hjulet vilar, det är ofta lite rostigt och några tag med en stålborste underlättar att få av hjulet nästa gång det är dags. Du kan även smörja in ringen med ett tunt lager kopparpasta. Det är viktigt att ta det försiktigt med kopparpastan och att det inte kommer på bromsklossarna eller bromsskivan – det kan göra dina bromsar verkningslösa.

6. Sätt på de nya hjulen

Lyfta upp det nya däcket så det vilar på “ringen”.

Lägg gärna en liten klick kopparpasta i gängorna på bultarna så blir de lättare att ta av nästa gång.
Sätt däcket på plats så det vilar på ringen och använd t.ex. foten mot däcksidan för att hålla det plats när du skruvar fast bultarna. De ska spännas “lagom” vilket iinnebär ca 120 nanometer (varierar lite per bilmodell). Det är dock ingen vetenskap och du kan utan oro låta mutterdragaren spänna till dig. Medan om du gör det för hand så gör det “lagom” vilket känns som ganska hårt med fälgkors medan ett längre verktyg med hävstång inte kräver lika mycket kraft.
Spänn bultarna i ett stjärnmönster.

Spänner du för hårt så kan gängorna förstöras, medan för löst skulle kunna resultera i att hjulet trillar av. Du kan även spänna när bilen är nersläppt på marken igen ifall det är lättare.
OBS! Ha aldrig foten under hjulet ifall domkraften skulle haverera

7. Märk upp & kontrollera lufttyck

Rätt lufttryck ger bättre bränsleförbrukning och säkrare körning.

Släpp ner bilen och spänn mer ifall det behövs (se ovan). Kontrollera även lufttrycket ifall du har tillgång till en luftklocka. I annat fall gör en visuell besiktning att däcken inte är platt och kör till närmsta mack när däckbytet är helt klart. Lufttrycket står i bilens manual eller i dörrens karm, men det är normalt omkring 2,5 bar.

Ta hand om däcket du tagit av genom att rengöra det och märka upp var det suttit på bilen så du sätta det den andra hjulaxeln nästa gång.

8. Gör samma med övriga tre hjul

Bra jobbat, du kan nu byta däck och kan fortsätta på samma sätt på de övriga tre hjulen.

9. Efterdra & säkerhet

När du kört ca 5-20 mil så är det dags att efterdrag hjulbultarna. Detta är en säkerhetsåtgärd då de kan ha lossnat något efter några mil.
OBS! Om du efter bytt däck hör oljud eller känner kraftiga vibrationer i bilen så stanna omedelbart och kontrollera bultarna.

Se videoguide över hur du byter däck själv